Backpacker tur til Danmark

Vi, Marlene, Tove og Frida, har dratt på backpacker tur til Danmark. Vi har dratt rundt i landet og sett både severdigheter og og attraksjoner. Vi har lært en del om landet Danmark.

Danmark er en vakker liten øy som er kjent for å vaere ganske så flat og uten fjell. Det høyeste fjellet i Danmark heter Himmerberget og er 171 Moh, vi var der i går å det var ingenting i forhold til fjellene vi har i Norge. For noen dager siden så kjørte vi rundt på sightseeing utenfor byen her og det er ett idyllisk landskap med grønne enger og jorder med både hester og esler.

Vi var på Møns Klint idag og det er en kjempe stor kalk-klippe helt øst på øya Møn. Denne veggen er hele 6 km lang og 128 meter høy. Vi synes Møns Klint var så fin så vi gikk inn på nettet å søkte det opp og da fikk vi vite at Møns Klint ble dannet under kritt-tiden for 75. Millioner år siden. Vi gikk ned trappen til havet men vi fikk beskjed om å passe oss fordi bare noen måneder siden hadde det falt ned biter av kalksteinen i sjøen. Vi snakket med noen mennesker som bodde der som også fortalte at havet som lå forran oss var Østersjøen. Frida måtte oversette til oss hva dem sa fordi jeg og Marlene skjønte ikke saerlig mye av dansken.

Møns Klint

Det har vært en veldig fin dag på Møns Klint. Etter vi hadde vaert der så dro vi tilbake til hotellet og spiste pizza. Vi kommer nok til å besøke stedet igjen hvis vi drar tilbake for det var veldig vakkert her. I morgen har vi tenkt til å besøke tivoliet i København.

Det er veldig fint å kjøre å se oss rundt i landet her. Vi har kjørt mest men også tatt buss og gått. Utenom Møns klint har vi også vaert å besøkt Kronborg slott, vi har tenkt til å reise hele øya rundt.

Kronborg slott ble bygget på 1400-tallet ved Helsingør. Dette slottet er ett renessanseslottet som ligger ved det smaleste punktet på Øresund og ble brukt til å kreve toll fra skipene som skulle kjøre gjennom Østersjøen. På den tiden Kronborh slott ble bygget ble størrelsen ansett som stor. Kronborg er også kjent som Hamlets slott.

Et i-land
Da vi kom til Danmark så fikk vi et inntrykk at det var et i-land. De driver også med mye handel. Siden når vi gikk på langs kysten, så vi mange lasteskip som ble lastet med kjøtt, fisk, egg, flesk og smør. Etter vi hadde vært på kaiene, så kjørt vi litt inn i landet. Der så vi at det er ganske mange store gårder, så vi skjønte at det var veldig viktig med jordbruk. Så vi bestemte oss får å kjøre inn på en gård der de hadde en liten gårsdbutikk. Vi bestemte oss får å kjøpe lunsj der. I Danmark så bruker de de Danske kroner (DKK), så vi lånte finne en minibank som vi kunne ta ut DKK. Når vi kjøpte maten, så skjønte vi at det var litt dyrt, siden Danmark hadde vært de hadde blitt rammet av en finanskrise i 2008. Så de kjemper seg tilbake etter den økonomiske krisen. Når vi var ferdig med å spise, så kjørte vi inn til byen igjen. På veien så var det veldig mange gårder med høner, så vi fant ut at de egg må være en veldig viktig handels vare. Så det var det vi lærte av å være på en liten utflukt på landet.

Danmark

Vi dro til Danmark med åpent sinn, lot øynene gli bortover turguide-boken og bestemte oss for en severdighet vi ville se. Da ente vi opp i Den Gamle By i København, og det er vi veldig glade for.
Den Gamle By er et levende museum. Det er en bydel som er oppbygget for at du kan komme på en tidsreise. Det er hus, bakgårder, gater, butikker og verksted. Bydelen er delt inn i flere tidsepoker: 1500-, 1600-, 1700-, 1800-, og 1900-tallet. Menneskene som jobber der er kledd ut som folk fra den bestemte tidsperioden. De lager mat, hugger ved, gjør håndarbeid og ekspederer kunder i butikken.
En av butikkene vi var inne i, var fra midten av 1800-tallet. Damen som jobbet der spurte oss om vi kunne gå og hente litt vann fra brønnen, for hun trengte det til konfekten hun skulle håndlage. Det var veldig gøy å få følelsen av at vi var i en helt annen tidsperiode. Alle tre glemte faktisk flere ganger at vi fortsatt var i 2017.

Den Gamle By

Et annet hus vi var inne i var fra rundt 1970-tallet. Vi opplevde hvordan barndommen til foreldrene våres var. Alle de historier foreldrene våres har sakt om; Den gangen jeg var liten opplevde jeg det og det, og vi hadde det og det. Alt det opplevde vi.
Det var en fantastisk og lærerik dag i Den Gamle By.

Vi satt på en benk på Strøget, som er en gågate i København. Vi valgte å intervjue en av innbyggerne for å spørre hvordan det egentlig er å bo i Danmark.

Vi intervjuet en dame på ca. 30 år som het Dorthe. Hun svarte umiddelbart at hun er stolt av å være dansk. Danmark er full av historie. Når du hilser på folk på gatene, hilser de tilbake. Sier hun med et stort smil på leppa.
Vi spurte om hun var oppvokst i byen, men hun svarte at hun var født på landet og flyttet til byen da hun var 19.

Er det stor forskjell å bo i byen og på landet, og hvor liker du eventuelt best å bo? Spurte vi.
Det er en tydelig forskjell på landet og byen, sa hun. Så ble det stille en kort stund. Hun svarte da etterhvert at det er både fordeler og ulemper ved å bo begge steder. Jeg bor jo i byen København… ikke alle byer er som denne, sa hun. Det er en gammel by fullt av liv, og det er mye å gjøre og se. Visste dere at H.C. Andersen har bodd i København på Nyhavn, spurte hun litt gira. Vi ristet på hodet, og lot henne snakke videre. I sentrum av København har vi også et Tivoli fra 1843, og et levende museum kalt Den Gamle By, fortsatte hun i all spenning. Vis svarte at det virkelig er en fantastisk by, og vi hadde vært i Den Gamle By. Hun spurte hva vi syntes om det. Vi svarte at det var en veldig spesiell opplevelse som vi ikke hadde opplevd før.
Nå, tilbake til hvor jeg best liker og bo, avbrøt hun seg selv. Jeg vokste opp på en gård med kuer, griser og sauer. Turister som kommer til Danmark pleier å si at Danmark lukter, sa hun mens hun lo litt. Men for en danske, som er vandt til «lukta», er det herlig å være på landet.
Men hvor jeg best liker bo, det er vanskelig å si. Vi nikket og skjønte det var vanskelig og velge.

Vi takket for at hun svarte på spørsmålene og lot henne gå.
Vi fikk et mye bedre innblikk over hvordan det er å bo i Danmark.